nfl-fight
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
játékleírás,alapszabályok

Az amerikai futball



Az amerikai futball – amelyet az Egyesült Államokban egyszerűen csak futballnak (football) neveznek – egy rendkívül kemény, sokszor durvának látszó játék, amely felvonultatja a sport összes szépségét: gyors futások, agresszivitás, taktikai fegyelem, nyers erő, pontos dobások, ütközések. Mindezek egyetlen célt szolgálnak: eljuttatni a labdát az ellenfél célterületére (end zone).

Talán nincs is más olyan sportág, amely akkora fizikai igénybevételt követelne a játékosoktól, mint a futball. Elég belegondolni abba, hogy egy-egy profi mérkőzésen átlagosan 130 kilós óriások feszülnek egymásnak, és igyekeznek minél előbb földbe döngölni azt, akinél a labda van.

Az amerikai és az európai foci nem sok hasonlóságot mutat, de természetesen azért akadnak átfedések. Mindkét sportág gyökerei Angliába nyúlnak vissza, hisz az amerikai futball tulajdonképpen a britek egyik kedvenc játékából, a rögbiből (rugby) származtatható (egyébként nagyon sokan ma is keverik a két vállfajt, és következetesen „lerögbizik” az USA-beli tojáslabdázást, amely Kanadán keresztül hódította meg Észak-Amerikát).
Az Egyesült Államokban a futball mellett még három nagy népszerűségnek örvendő, úgynevezett major sportág van: a baseball, a kosárlabda és a jégkorong (ezek mellett azért nagyon kedvelt az európai foci is (soccer), de azt főként a gyengébbik nem tagjai játsszák náluk. Az 1990-es években a futball fokozatosan előre tört a népszerűségi listán, és ma már nyugodt szívvel kijelenthető, hogy a legkedveltebb major sportággá vált.
Ebből a popularitásból adódik, hogy nagyon sokféle szinten űzik ezt a sportot, és többfajta variációja is kialakult:

  • Profi bajnokság (NFL – National Football League): 32 csapatos a liga, melynek döntője, vagyis a Super Bowl a világ legnézettebb sporteseménye évről-évre.
  • Egyetemi bajnokság (NCAA – National Collegiate Athletic Association). A legnépszerűbb egyetemi csapatok mérkőzésein teljesen megszokott a teltház és a százezret is elérő nézőszám.
  • Középiskolai bajnokságok. Vasárnap (és hétfőn este) az NFL-re, szombaton az egyetemi meccsekre figyel mindenki, a péntek pedig a high school futballé a tengerentúlon. Már ezen a szinten beindul a sport olajozottan működő gépezete, hisz megfigyelők tömege járja az országot tehetségek után kutatva, hogy belőlük minél többet a saját egyetemükre csábítsanak.
  • Női futball
  • Arena futball: kispályás változat (50 yard-os pálya, 8 yard-os end zone-nal), amelyet például egy kosárlabda csarnokban is le lehet bonyolítani.
  • 8 vagy 6 emberes futball: kisebb településeken játsszák.
  • Amatőr és ifjúsági futball
  • Flag futball: a sérülések elkerülése miatt találták ki. A szabályok hasonlóak, mint a hagyományos változatban, a szerelés (tackle) azonban nem földre vitellel történik, hanem a labdát birtokló játékos testére rögzített zászlót (flag) kell letépnie a védekező embernek.
  • Touch futball: ez is egy light-os verzió, melynek szabályai szerint egy vagy két kézzel történő érintéssel valósítható meg a tackle.

Játsszák bármilyen szinten is, a futball hatalmas tömegeket képes megmozgatni, és lehet, hogy az avatatlan szem számára elsőre nagyon bonyolultnak tűnik, de itt is ugyanaz a cél, mint bármely más sportágban: több pontot szerezni az ellenfélnél.

A játéktér:
Az amerikai futballt egy labdarúgó pálya méretű játéktéren játsszák. A pálya hossza 120 yard (110 méter), szélessége 53 1/3 yard (49 méter). A pálya hosszanti határvonalát az európai focinál megszokott módon oldalvonalnak (sideline), a keresztirányú határát pedig alapvonalnak (end line) nevezzük.
A játék a pálya középső 100 yardján zajlik, két végén egy-egy 10 yard hosszúságú célterület (végzóna vagy end zone) található. A játékteret 5 yardonként egyenes vonalak keresztezik, és minden yardot úgynevezett hashmarks jelöl, ami a labda pontos elhelyezéséhez szükséges. A félpályát jelző vonal és az end zone határát jelölő vonal (goal line) közötti távolság 10 yardonkét számozva van.
A két end line közepén egy-egy fordított villára emlékeztető kapu van felállítva (régen a kapuk a goal line közepén helyezkedtek el, de később hátra vitték őket az alapvonalra, mert a játékosok sokszor nekiütköztek, amikor befutottak a célterületre).



A játékosok:
A futballt két 11 főből álló csapat játssza. Minden csapat három egységből áll: támadók (offense), védők (defense), speciális csapatrész (special team). Az egyes csapatrészeken belül minden játékosnak megvan a maga speciális feladata (link a posztokra). A játék jellegéből és a rengeteg sérülésből adódóan az együttesek sok játékost kell hogy foglalkoztassanak (az NFL-ben egy csapat játékoskerete 53 főből áll). A roster mérete mellett a csapatot irányító edzői stáb létszáma sem csekély, mivel minden csapatrésznek, és azon belül az egyes pozícióknak a munkájáért is külön szakember felel (pl.: offenzív koordinátor, defenzív koordinátor, quarterback edző, linebacker edző … stb), akik a vezetőedző (head coach) koordinálása alatt teszik a dolgukat.


A játék célja:
A játék célja természetesen a győzelem, amit úgy tud kivívni az egyik küzdő fél, ha több pontot szerez a másiknál. Pontszerzéshez a labdát az ellenfél végzónájába kell juttatni, vagy a kapuvasak közé kell rúgni, amelynek eléréséhez minél beljebb kell nyomulni az ellenfél területére. Az amerikai futball tehát a területszerzés játéka, ennek megfelelően a szabálytalanságokért sem sárga vagy piros lapokkal, hanem területvesztéssel kell bűnhődnie a vétkes alakulatnak (link a büntetésekre).

A pontszerzési lehetőségek az alábbiak:
Touchdown (TD) (6 pt.): Akkor következik be, ha valaki a játékosok közül az ellenfél célterületére (End Zone) viszi be a labdát, vagy az irányító a célterületen álló társának dobja a labdát, aki mindkét lábával érinti a földet, az elkapott labdával a kezében. TD-t elérhet a védő és a támadócsapat is. A védő labdaszerzés után közvetlenül, a támadó pedig egy akciósorozat végén (lehet passz, vagy futás eredménye is).
Field Goal (FG) (3 pt): Ezt csak a támadó csapat speciális egysége (Special Team) szerezhet. Akkor kerül rá sor, ha a támadó csapat három kísérletből nem tesz meg 10 yardot és negyedikre a kapura lövést választják. Akkor sikeres, ha az U alakú kapu szárai közt megy be az U keresztszára fölött.
Safety (2 pt.): A védőcsapat akkor éri el, ha a támadóegység labdás emberét annak saját célterületén szerelik. Ez ráadásul a támadási jog átadásával (Kick off) is jár. Ez elégé ritkán történik.
Extra point (2 pt): Úgynevezett két pontos kísérlet (Two Point Attempt), TD után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, a 2 yardos vonalról indulva, 1 kísérletből, hasonlóan a Touchdown-hoz.
Extra point (1 pt): Szintén TD után van lehetőség. Ez az általános választás. Egy 20 yardos FG kísérlet a kapuval szemben

A játékidő:
A mérkőzések négy, egyenként 15 perces negyedből állnak. A második negyed után félidő következik. A mérkőzések természetesen nemcsak másfél óráig tartanak, hisz játék közben többször is megállítják az órát (pl.: támadáscsere, szabálytalanság, labdával történő pályaelhagyás esetén), és nem szabad megfeledkezni az edzők által kezdeményezhető időkérésről (timeout, félidőnként három) illetve a bírói ítélet felülvizsgálatának lehetőségéről (challenge, félidőnként kettő) sem.
Ha a játékidő végén az eredmény döntetlen, akkor hosszabbítás (overtime) következik, amelynek hossza szintén 15 perc. Ha ez idő alatt az egyik csapat pontot szerez, akkor vége a mérkőzésnek, vagyis a hirtelen halál szabálya van érvényben. Az alapszakaszban hosszabbítás utáni döntetlen esetén is vége az összecsapásnak, rájátszás esetén azonban újabb overtime period következik.

A játék menete:
A mérkőzés mindkét félideje kezdőrúgással (kickoff) indul (ilyenkor mindkét küzdő fél részéről az ún. speciális csapatrész van a pályán). A rúgó játékos saját térfelének 30 yardos vonaláról lövi el a földre állított labdát, igyekezve azt mélyen az ellenfél térfelére juttatni. Ha a labda az end zone-ban esik le vagy elhagyja azt, akkor a fogadó (returner) csapat 20 yardos vonalától indulhat a támadás (touchback). Ha a rúgás oldalirányban hagyja el a játékteret mielőtt bárki hozzáérne, akkor saját 40 yardos vonaláról támadhat a labdát fogadó alakulat (tehát szinte félpályányi területet kapnak ajándékba, súlyosan büntetve a rúgást rosszul elvégző játékos csapatát).
Speciális eset az ún. onside kick, amikor kicsit rúg a kicker, hogy lehetőleg az ő csapata kaparinthassa meg újra a támadás jogát. Ez elég kockázatos megoldás, hisz ha mégis az ellenfél szerzi meg a bőrtojást, akkor sokkal kedvezőbb helyről (field position) indíthatja az akcióját (2003-ban az onside kick-ek 19.5%-a volt csak sikeres!).
Ha egy jól elvégzett kickoff-ot követően nem lesz touchback, akkor a fogadó csapat visszahordó embere (kick returner) megpróbál a lehető legtovább visszafutni a labdával, így hozva kedvező támadási pozícióba csapatát. Miután szerelték, a speciális csapatok elhagyják a pályát, átadva helyüket egyik oldalról a támadó, másik oldalról pedig a védekező csapatnak (az is előfordulhat, hogy a kick returner egészen az ellenfél célterületéig jut, ilyenkor kickoff return touchdown történik).
A pályára lépő támadó csapatnak a célja a pontszerzés (touchdown vagy field goal), amiben az ellenfél védekező alakulata természetesen igyekszik őket megakadályozni. A támadóknak négy lehetőségük (down) van legalább 10 yardot előre haladni. Ha ez sikerül, akkor ismét megkapják az első kísérlet jogát (first down), és megint négyszer próbálkozhatnak a minimum 10 yardos előrehaladással (1st&10). Így juthatnak egyre közelebb az áhított pontszerzéshez.
Egy adott kísérleten belül alkalmazott játékvariációt play-nek nevezzük. Az edzők által fáradságos munkával kidolgozott, különböző támadási illetve védekezési variációkat tartalmazó leírást playbooknak nevezzük (offenzív ill. defenzív playbook).

A támadók kétféle módon haladhatnak előre:
Futás (rushing play): az irányító nem passzol, hanem valamelyik futó kezébe adja a labdát (handoff), és ő a földön próbál meg területet nyerni.
Passzolás (passing play): ebben az esetben az irányító rövid (screen pass) vagy hosszabb passzal próbál területet nyerni (sikeres passz–completed, sikertelen passz-incomplete).

A play úgy indul, hogy a támadás kezdőhelyét jelölő vonalra (line of scrimmage) felsorakozó támadó fal közepén lévő center feladja a labdát az irányítónak (snap), a végét pedig a következők jelenthetik:

  • a labdát birtokló támadó játékost a védő(k) a földre dönti(k), vagyis szereli(k) (tackle)
  • a labdát birtokló támadó játékos kifut a pályáról
  • a labdát birtokló támadó játékos az end zoneba fut, vagy itt állva elkapja és birtokolja a labdát (mindkét esetben touchdown)
  • az irányítót labdával a kezében földre viszik a line of scrimmage mögött (sack)
  • az irányító kidobja a labdát a pályáról
  • az elkapó játékos felé dobott labda a földre kerül, mielőtt azt bárki birtokba vehetné (pl.: az elkapó elejti, a védők belenyúlnak, az irányító dobja rosszul - ez mind incomplete pass)
  • (a labdavesztéssel záruló playekkel az alábbiakban foglalkozunk)


A támadó csapat által végzett előrehaladást, vagyis a playek egymásutánját támadás sorozatnak (drive) nevezzük.

A mérkőzés során természetesen folyamatosan váltják egymást a különböző csapatrészek, hisz mindkét fél támad, védekezik, és a speciális csapatokra is többször szükség van.

Támadáscsere a következő esetekben történik:

  • a támadó csapat pontot szerez (TD vagy FG). Az extra pont (1 vagy 2 pontos) értékesítése után a pontot szerző csapat kickoff-ot végez el, a fentiekben már részletezett módon (tehát ilyenkor ismét a speciális csapatok lépnek pályára, majd a visszahordás után következnek a támadók és a védők, csak épp fordított szereposztásban).
  • a támadó csapat negyedik kísérletre sem tudja megcsinálni a legalább 10 yardos előrehaladást (nem tud first downt szerezni). Ilyenkor a legutolsó play befejezésének helyéről támadhat az ellenfél.
  • sikertelen harmadik kísérlet után a támadó csapat úgy dönt, hogy negyedikre inkább elrúgja a labdát (punt, kézből rúgás), a lehető legmesszebbre szorítva ellenfelét a végzónától (puntolás esetén is a speciális csapatokon a sor, a visszahordó játékost punt returnernek hívjuk, aki szintén érhet el TD-t visszafutásból – punt return TD).
  • a védőjátékos elcsípi az irányító átadását (interception). Ebben az esetben a védő megpróbál visszafutni a lefülelt labdával, hisz csapata onnan támadhat majd, ahol őt megállítják (ha nem sikerül megállítani akkor interception return touchdownt ér el)
  • a támadó játékos elejti a labdát (fumble), amit a védők szereznek meg (fumble lost). Az interception-höz hasonlóan ekkor is megpróbálhat a védő visszafutni a megszerzett labdával (ha elér az end zone-ba, akkor fumble return touchdownt szerez), jobb mezőnypozícióhoz (field position) segítve saját támadóit.
  • a támadó csapat elhibázza mezőnygól kísérletét. Ilyenkor az ellenfél a rúgás helyéről kezdheti meg támadását.
  • a labdát birtokló támadójátékost a saját végzónáján belül szerelik (safety)
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Óra
 
Háttérzene
 
naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
ennyi
Indulás: 2007-01-13
 
Szerinted??
milyen az oldal??

Király
Nem rosz
Elmegy
Nem tetszik
Hiányos
Pocsék
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal